Domov arrow Objave arrow Slovenija arrow Grabus na Wikileaksu
Glavni meni
Domov
Objave
Datoteke
Vprašanja
Pristopnica
Komentarji
Kontakti
Kje smo?
E-pošta
Iskanje
Ne spreglejte
Elektronski bilten
Ramadanski post
Kur'an
Suna

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title


Grabus na Wikileaksu Natisni E-pošta
ImageV nadaljevanju si lahko preberete slovenski prevod depeše z dne 4. maj 2007, ki jo je bivši veleposlanik ameriške ambasade v Ljubljani Thomas Robertson poslal ameriški ambasadi v Sarajevu, ter državnemu sekretarju ZDA in na sedež agencije CIA v Washingtonu.
V pogovoru z ambasadorjem, je mufti Islamske skupnosti v Sloveniji , Nedžad Grabus, svojega predhodnika Osmana Đogića obtožil povezav z skrajneži, očitno z namenom blatenja in povzročanja političnih težav. Izjavo je v sredo 7.9.2011 na ljubljanskem sodišču zanikal.

Izvirnik depeše si lahko preberete na povezavi (slovenski prevod pa v nadaljevanju).

P 040930Z MAJ 07
OD AMBASADA LJUBLJANA
ZA RUEHC/SECSTATE WASHDC PRIORITY 5775
INFO RUEHVJ/AMBASADA SARAJEVO PRIORITETA 0030
RUEAIIA/CIA WASHDC PRIORITETA

Z A U P N O LJUBLJANA 000283

SIPDIS
 
SIPDIS
 
EUR/NCE FOR SSADLE, ECA FOR DCROW, EUR/PPD FOR CMUDGETT
 
E.O. 12958: DECL: 05/03/2017
TAGI: PHUM PINR PGOV OEXC KIRF
PREDMET: SLOVENIJA: MUFTI SEZNANI VELEPOSLANIKA Z ZADEVAMI MUSLIMANOV

Oznako zaupno podal: Veleposlanik iz razlogov 1.4 (b) in (d)

1. (SBU) POVZETEK. Vodja slovenske Islamske skupnosti, mufti Nedžad Grabus, je povedal veleposlaniku, da išče poti skozi pretekle težave z vodenjem v smeri reševanja dolgo trajajoče borbe za izgradnjo mošeje v Ljubljani in je čvrsto zasidran v zmerni islamski tabor. On i njegov namestnik, oba sta bila v ameriškem programu izmenjave študentov, sta nasprotnika radikalnega Islama, toda ne vidita večjega problema z radikalizmom tukaj v Sloveniji.
Grabus je povedal veleposlaniku da se močno trudijo na medverskih odnosih in odnosih z slovensko Vlado in so pripravljeni sodelovati z ameriško ambasado na prihodnjih projektih. KONEC POVZETKA

2. (SBU) Veleposlanik je 19. aprila na kosilo pozval vodjo slovenske Islamske skupnosti, muftija Nedžada Grabusa in njegovega namestnika Nevzeta Porića, tajnika slovenske Islamske skupnosti. Porić se je nedavno vrnil iz ZDA, kjer je sodeloval v mednarodnem programu za voditelje pod naslovom "Mladi muslimanski voditelji" evropski regionalni projekt. Potovanje je sponzorirala ambasada (ZDA).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- -- -
Ozadje Islamske skupnosti v Sloveniji
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- -- -

3. (C) Grabus, ki je prevzel dolžnosti pomladi 2006, je povedal veleposlaniku, da je prvo leto na funkciji porabil za spoznavanje muslimanske skupnosti v Sloveniji. Povedal je, da je bila njegova prioriteta obiskovanje lokalnih skupnosti, da bi ublažil nerazumevanja, ki so ostala z odhodom prejšnjega muftija, ki se je odcepil od vodstva Islamske skupnosti v Sarajevu v poskusu, da ustvari neodvisno slovensko organizacijo. Grabus je povedal, da so bili njegovi napori uspešni, saj se je približno 5.000 muslimanov udeležilo ramadanskih dogodkov, ki jih je organizirala slovenska Islamska skupnost, medtem ko ima bivši mufti le peščico, če sploh kakšnega privrženca in nobenih zmožnosti za programe.

4. (U) Grabus je poročal, da je med 50.000 slovenskimi muslimani približno 90 odstotkov Bošnjakov z največjo koncentracijo v severozahodnem železarskem mestu Jesenice, kjer je 20 odstotkov populacije muslimanov. Preostalo število vključuje v grobem 5.000 Albancev, 600 Makedoncev in neznatno število Turkov, Arabcev in obiskovalcev. Poleg omenjenega števila je poročal, da se v Sloveniji nahaja še 20.000 bosanskih muslimanov, ki so tukaj na začasnem delu. Glede na to, da je večina njegovih vernikov v Slovenijo prišla kot ekonomska emigracija še v času Jugoslavije, je Grabus povedal, da je med njimi majhno število strokovnjakov (npr. doktorjev, odvetnikov in profesorjev) s katerimi veliko dela, da bi jih vzgojil za voditelje skupnosti, toda velika večina vernikov v Sloveniji pripada delavskemu razredu in v svoji skupnosti niso zelo ugledni. To praznino je ilustriral s primerom, da na Univerzi v Ljubljani ni profesorjev muslimanov, medtem ko jih je na Univerzi v Zagrebu veliko.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Molilnice in saga o ljubljanski džamiji
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

5. (U) Medtem, ko še vedno ni nobene mošeje v Sloveniji, je Grabus povedal da ima Islamska skupnost 13 molilnic (večina od katerih so zasebni domovi ali najete stavbe). Z izjemo enega neprijaznega soseda na eni lokaciji, ni bilo nobenih težav. Namignil je, da je za številne muslimane v Sloveniji njihova verska skupnost glavno socialno središče. Petnajst pridruženih muslimanskih verskih ih družbenih organizacij, raztresenih po Sloveniji služijo kot dejansko družabni centri in središča za otroške igre. Delajo tudi manjše izobraževalne projekte, ki se ukvarjajo s perečimi problemi kot so droge in človekove pravice. Grabus je povedal, da te organizacije delujejo brez težav s strani državnih ali lokalnih oblasti ali lokalnih nemuslimanskih skupnosti.

6. (SBU) Glede odmevne teme o gradnji džamije v Ljubljani, je bil Grabus relativno optimističen. Povedal je, da nov župan Zoran Janković pove prave stvari o premiku projekta naprej in tudi, da se mesto ukvarja s premagovanjem birokratskih ovir in formalnosti ter da je (župan) obljubil odgovor na trenutni predlog lokacije do maja. Grabus je bil videti optimističen, da bo prodaja zemlje in proces pridobivanja gradbenega dovoljenja lahko začel in končal v letu 2007 in da bodo gradbena dela lahko realno začela v zgodnji pomladi 2008. Jasno je, da je Grabus v rednem kontaktu z mestom Ljubljana glede zadeve in da pričakuje aktivno udeležbo Jankovića v pogajanja, da bi zaključili posel. Grabus je dodal, da bo po končanju vseh podrobnosti Islamska skupnost podpisala pogodbo z Jankovićem, da bi se tudi uradno projekt lahko začel. Ko sem ga vprašal ali bi imel kaj za dodati v zvezi z džamijo v predstoječem poročilu o verskih svoboščinah, je Grabus skremženo dejal: "Vprašajte me ponovno maja".

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Muslimanski ekstremizem in financiranje nove džamije
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

7. (C) Grabus ne daje veliko možnosti za prisotnost islamskih fundamentalistov v Sloveniji (čeprav je neskladno omenil, da je bil bivši mufti pod vplivom radikalov). Dejal da, je v Sloveniji le peščica, "morda 10 do 15", vahabitov in da njihova ideologija ni naletela na podporo pri njegovi množici evropsko usmerjenih muslimanov. Propagiral je nujnost mošeje v Ljubljani kot ukrep proti ekstremizmu z besedami, da je mošeja "bolj pomembna za slovensko vlado (kot za Islamsko skupnost)," ker bo okrepila njegovo zmerno skupnost muslimanov in tako izolirala potencialne ekstremne elemente.

8. (C) Grabus je odprto diskutiral o financiranju mošeje in na splošno poizvedovanje ambasadorja odgovoril, da pričakuje ponudbe za finančno podporo za džamijo od predstavnikov bistveno bolj konservativnih frakcij islama ali islamskih vlad na Bližnjem vzhodu. Hitro je izpostavil, da je v preteklosti zavrnil druge ponudbe za sodelovanje z organizacijami z Bližnjega vzhoda (omenil je, da je dvakrat zavrnil ponudbo za sodelovanje z učenjaki iz Irana) in da Islamska skupnost v Sloveniji ne bo sprejela donacij, ki bi bila ideološko pogojena. Povedal je, da si močno prizadeva pri zbiranju sredstev v lokalni skupnosti in podobno mislečih zmernih skupnostih v Bosni in morda, Turčiji in Kuvajtu. Imel je občutek, da Islamska skupnost v Sloveniji sama ne more zbrati zadostna sredstva. Bolj kot finance je Grabus izpostavil pereč problem iskanja dovolj kvalificiranega in izobraženega kadra med muslimani, da bi izvajali obsežne programe za katere upajo, da jih bodo imeli v mošeji.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - -  - - - - - - - - - - - - - -- - -
Odnosi z verskimi skupnostmi, Vlado in novi zakon o verskih skupnostih
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - -  - - - - - - - - - - - - - -- - -

9. (U) Grabus je bil optimističen glede odnosov z drugimi verskimi skupnostmi v Sloveniji in odnosov med Islamsko skupnostjo v Sloveniji in Vlado. Omenil je, da ko je imel lani papež Benedikt XVI. akademsko predavanje v Nemčiji, kar je zanetilo spor v muslimanskih skupnostih po celem svetu,  se je on obrnil na vodstvo katoličanov, da bi razpravljali o incidentu. Povedal je, da ima redna srečanja s predstavniki drugih verskih skupnosti in da so ti odnosi odkritosrčni. Posebno pozitiven je bil glede vladnega Urada za verske skupnosti in njihovih rednih medverskih izletih, ko se zberejo voditelji iz vseh registriranih verskih skupnostih na neformalnih diskusijah in kulturnih ekskurzijah po verskih prizoriščih v državi. Grabus je z zadovoljstvom predstavil dva nedavna uspeha Islamske skupnosti v odnosih z Vlado Republike Slovenije:
(1) sporazum med vlado RS in Islamsko skupnostjo, in (2) dovoljenje lokalnih oblastnikov, da zamenjajo križe na grobovih bosansko-muslimanskih vojakov, ki so padli med prvo svetovno vojno in jih zamenjajo z islamskimi nagrobnimi oznakami  (105 grobov na vojnem pokopališču nedaleč od vasi Log pod Mangartom so Italijani okrasili s križi leta 1933 v času njihove medvojne vladavine na tem področju).

10. (U) Grabus je povedal veleposlaniku, da je podprl nedavno sprejeti Zakon o verski svobodi (do katerega so bili opozicija in levosredinski politiki precej kritični zaradi favoriziranja Katoliške cerkve). Povedal je, da je ta zakon očitno naklonjen Rimokatoliški cerkvi, toda to lahko tudi pričakujemo v večinsko katoliški državi in da bila sprememba prvotnega zakona, ki je bil sprejet v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, nujna. Grabus pričakuje minimalno povečanje sredstev Islamske skupnosti (skozi zakonsko določilo, ki dovoljuje donacijo 0,5% od prihodkov verskim dobrodelnim ustanovam) in pravi, da bo muslimanska skupnost nadaljevala s pridobivanjem zelo skromne podpore od države (približno 1.200 evrov mesečno za 12 ljudi) na podlagi dela zakona, ki dovoljuje državi plačevanje socialnih in upokojitvenih prispevkov voditeljem verskih skupnosti.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - -  - - - -
Zmerno vodstvo dobro izpostavljeno pogledom ZDA na islam
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - -  - - - -

11. (SBU) Grabus, ki je (na račun State Departmenta) preživel spomladi leta 2006 en semester v ZDA sodelujoč v partnerstvu med Univerzo v Arizoni in Univerzo v Sarajevu, je bil skrajno pozitiven glede odnosov in občutkov med bosanskimi muslimani in Američani. Povedal je, da so bosanski muslimani in Američani zelo podobni v svoji odprtosti in da so ZDA dober model za Bosno glede na različne etnične skupine. Na široko je govoril o potrebi, da bosanski muslimani postanejo vzor za ostale muslimanske skupine in da bi bilo dobro, če bi se bosanska "zmerna, evropsko usmerjena" verzija islama, razširila na preostale islamske skupnosti. V oziru na politične demonstracije, ki so se zgodile v zadnjih nekaj letih glede karikatur Muhammeda, je izrazil svoje razočaranje v opazovanju, da "Arabci uporabljajo islam kot orodje za to" in dodal da "protestniki predstavljajo ljudi, ki niso svobodni".

12. (SBU) Nedžad Porić je na kratko govoril o svojem potovanju v ZDA s pregledom postankov na potovanju in poudarki na vsakem postanku. Komentiral je posebne medsebojne povezave, ki so se razvili znotraj skupine in podal nekaj relativno manj pomembnih predlogov glede izboljšav administrativnih postavk, kar je izrazil tudi na poročanjih v ZDA. Porićev odziv na potovanje je bil na splošno pozitiven. Med kosilom je Grabus omenil, da se je Porićev odnos z bivšim muftijem poslabšal, ko se je zoperstavil muftijevim načrtom na konservativnejši osnovi. Na osnovi tega in Grabusovega opisa Porića kot mlade osebe v katero vlaga veliko truda, da ga razvije v voditelja skupnosti, je jasno da je (Porić) solidna izbira za program in bo tudi v prihodnjih letih dober kontakt ambasade.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - -- -
Odnosi med Islamsko skupnostjo in ameriško ambasado
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - -- -

13. (U) Veleposlanik je napeljal Grabusa na pogovor o tem kako lahko najbolje veleposlaništvo sodeluje z Islamsko skupnostjo. Grabus je povedal, da je ambasada lahko vsekakor v pomoč in sicer (1) v pogovorih z zunanjim ministrom Ruplom in ostalimi vladnimi uradniki, da bi spodbudila njihovo močno podporo Islamski skupnosti in njeni potrebi za mošejo, (2) da nadaljuje s tradicijo spodbujanja dialoga med verskimi in etničnimi skupinami v Sloveniji, in (3) da delajo skupaj z Islamsko skupnostjo na programih, potem ko bosta mošeja in center skupnosti zgrajena. Na tretji točki je Grabus dejal, da deluje majhna toda dejavna skupina muslimank, ki bi lahko bila dober partner za sodelovanje na programu USG.

- - - - - - -
Komentar
- - - - - - -

14. (C) Grabus je pameten in uvideven, politično iznajdljiv in je videti čvrsto na strani zmernih. S pomočjo njegovega vodenja je videti, da je slovenska Islamska skupnost našla pot skozi prejšnje težave z vodenjem in aktualnim prizadevanjem za izgradnjo mošeje. Pove prave stvari glede radikalizma in vsi znaki kažejo, da bo čvrsto sledil svojim prepričanjem,ko se pojavijo konservativni donatorji in skušajo pritegniti njegovo skupnost z donacijami za mošejo. Če njegove navedene trditve postanejo realnost, bo lahko slovenska Islamska skupnost primer o tem kakšna je lahko moderna muslimanska skupnost v Evropi. Zdi se verjetno (kot je njegov varovanec posredno povedal na kosilu), da bo Grabus pripravljen za večjo vodstveno vlogo v muslimanski skupnosti v Bosni, potem ko se konča njegov mandat v Sloveniji.

ROBERTSON




  Napiši prvi komentar

Samo registrirani uporabniki lahko pišejo komentarje.
Prosim, prijavite se ali registrirajte.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Nazaj   Naprej >
//skripta za piskotke