Domov arrow Objave arrow Knjige arrow Resnica bivšega muftija
Glavni meni
Domov
Objave
Datoteke
Vprašanja
Pristopnica
Komentarji
Kontakti
Kje smo?
E-pošta
Iskanje
Ne spreglejte
Elektronski bilten
Ramadanski post
Kur'an
Suna

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title


Resnica bivšega muftija Natisni E-pošta

ImageUrška Mlinarič je novinarka Večera, tistega časopisa, ki se je po nekaterih raziskavah med slovenskimi mediji morda celo najobjektivneje poročal o islamu in muslimanih. Morda tudi zato ne preseneča, da je Urška dogajanja v Islamski skupnosti v zadnjih dveh letih pokrila celovito in temeljito.
Njen članek "Resnica bivšega muftija" objavljamo z dovoljenjem. To je prvi podrobnejši prispevek o knjigi na domači medijski sceni. Za vse nas, ki se zavedamo pasti človekovega subjektivizma pa je prispevek nekoga, ki ni obremenjen z našo muko, vedno zaželen.

        "To je knjiga o muslimanih v Sloveniji, o stanju morale tistih, ki o morali govore, zapis o temnih straneh islamske skupnosti in posledicah, ki nastanejo, ko se nastopa izključno s pozicije moči," je v uvodu knjige, ki jo je namenil v branje tako muslimanom kot nemuslimanom, zapisal Osman Đogić. Islamsko skupnost v Sloveniji je kot prvi mufti vodil od leta 2001 do konca aprila 2005, ko je bil kot trdi, odstavljen mimo statutarnih pravil skupnosti, tako kot je bil mimo njih tudi imenovan.
         Knjiga je vrhunec vsega dogajanja, medsebojnih obtoževanj med Đogićem in predstavniki islamske skupnosti v Sloveniji, ki so se zgodili v letu in pol po njegovi odstavitvi. Zgodba se namreč, kljub temu da opisuje delovanje duhovnikov - imamov, ki bi se že zaradi svojega položaja morali ravnati po visokih etičnih in moralnih vrednotah, bere kot napeta kriminalka v slogu dobrih in slabih dečkov, kjer ne manjka denarja, pritlehnih igric, mercedesov, pečenih jagenjčkov pa tudi psovk. Knjige je za tristo strani, skoraj polovico predstavljajo dokumenti.

         Denar in oblast

         Đogić, ki si od odstavitve javno prizadeva za odcepitev muslimanov v Sloveniji od Sarajeva, zaradi česar je tudi registriral povsem samostojno Slovensko muslimansko skupnost, je v knjigi zapisal, da "islamsko skupnost Bosne in Hercegovine pri skupnosti v Sloveniji zanimata samo denar in oblast". Tako slovenski muslimani vsako leto po ramazanu zberejo sadekat ul fitr, posebno versko miloščino. Okoli devet milijonov tolarjev oziroma 70 odstotkov zbranega zneska pošljejo v Sarajevo. In temu se v Bosni, kot piše nekdanji mufti, ne nameravajo odreči, saj naj bi verski in duhovni vodja bosanskih muslimanov reis ul ulema Mustafa Cerić, ob neki priložnosti, ko se je slovenska delegacija želela dotakniti tega vprašanja, dejal: "Ne prekinjajte tega odnosa." In kaj dobijo muslimani v Sloveniji v zameno? "Ponujajo nam le preživele oblike znanja, neuporabne v okoliščinah, v katerih živijo muslimani v Evropi. To je škodljivo za muslimane v Sloveniji," piše Đogić, ki je neizprosen tudi do tukajšnjih imamov. Ti naj bi bili "neaktivni, neodgovorni, nedisciplinirani, brez zadostne izobrazbe, a kljub temu z visokimi plačami". Obenem naj bi zaradi svojega dela in obnašanja izgubljali zaupanje vernikov. Nekdanji mufti meni,da so "slepo črevo organizma", med njimi najde tudi organizatorja njegove odstavitve, mariborskega imama, Ibrahima Malanovića.

         Talec družinsko-poslovnih odnosov

         "Vahid Brdar (ljubljanski imam, op. p.) in Ifet Suljić (škofjeloški imam, op. p.) sta mi povedala, da je bil Malanović čisto iz sebe, ko je ugotovil, da prihaja nov mufti in da se zato zapirajo vse možnosti, da bi bil sam postavljen za muftija. Zanj je to bil šok, od katerega si ni nikoli opomogel," trdi Đogić. "Z donacijami naj bi na svojo stran pridobival imame, pomemben naj bi bil tudi njegov družinsko-poslovni odnos z reisom Cerićem". "Dejstvo je, da sem bil vsa štiri leta talec odnosa med reisom in Malanovićem." Nekdanji mufti to v knjigi podkrepi z Malanovićevo pripovedjo o pikniku na svojem domu v Travniku v Bosni, ki se ga je udeležil tudi Cerić. Pri spodkopavanju muftija naj bi mu bil pomagal Ismet Spahić, reisova desna roka, večkrat naj bi se bil oglasil v Mariboru pri Malanoviću, ki je bil njegov informator. "Kakšna skupnost je to, kjer se vse dela izza hrbta in ob kavi. Avtoriteto slovenskega muftija sta spodkopala dva kilograma grozdja, ki ju je Malanović prinesel na mizo lačnim in žejnim članom rijaseta iz Bosne, ki jih je pot pripeljala mimo Maribora," sarkastično opiše Đogić.
         Malanoviću naj bi bil pri odstavljanju muftija, po zapisu v knjigi, pomagal tudi tajnik skupnosti Nevzet Porić. Moči naj bi bila združila, ko se je Đogić odločil, da ga ne bo več reševal zaradi napak, ki jih je delal kot tajnik. Med njimi Đogić navaja internetno naročilo nekemu švicarskemu podjetju, da skupnost vpiše v register, kar je skupnost stalo 690 evrov, pa nakazilo 6000 evrov na račun velenjskega odbora, čeprav je bila donacija namenjena za prevod Kur'ana. Đogić v knjigi priznava, da je storil napako, ko je precenil Porićeve sposobnosti, ko so ga v skupnosti zaposlili kot tajnika in kasneje, ko je Porića "zaradi njegove nesposobnosti opravljanja tajniških poslov" začel reševati.

         Avtoriteta in verski klani

         Največ ostrih besed pa Đogić nameni samemu reisu Ceriću. Napiše celo,da verskega in duhovnega poglavarja ne odlikujejo ravno lastnosti, ki naj bi jih tak človek imel. "Je mojster relativizacije, enkrat zanj zakon obstaja, drugič ne, odvisno od njegovih muh. Je uspešen manipulator z močno demagoško retoriko in brezobzirna oseba. Rad ima ponižnost, ima držo retroavtokrata in ima močno potrebo po podreditvi drugih. Rezultat takega stila vodenja je nastanek verskega klana, katerega temeljni princip je ponižnost in neiskrenost. Sprejemljiv obrazec promocije je zadovoljstvo vodje oziroma ljubljenca vodje. Tovrstni stil vodenja je islamsko skupnost BiH spremenil v retromehanizem, ki ogroža poslanstvo skupnosti," ugotavlja Đogić. Ceriću, ki ga je v Slovenijo pospremil z besedami "gor greš, da boš zgradil center", očita, da ni storil nič, da bi pripomogel k napredovanju projekta izgradnje islamskega verskega in kulturnega centra. Muslimane v Sloveniji pa je obiskal šele, tako Đogić, ko je predsednik države Janez Drnovšek na posvet o prihodnosti Slovenije pred dobrega pol leta povabil njega, ki je bil takrat že odstavljen, in ne takratnega koordinatorja Malanovića.

         Molk Sarajeva, nervoza Porića

         In kaj na obtožbe pravijo v Sarajevu? "Tovrstna vprašanja postavite sedanjemu muftiju Nedžadu Grabusu," je bilo zapisano v elektronskem odgovoru iz Cerićevega urada. A odgovorov na vprašanja nismo dobili niti pri Grabusu, kajti tudi njegov odziv je bil zelo kratek: "Vprašanja, ki ste jih zastavili, za islamsko skupnost niso več pomembna. Gospod Đogić je za islamsko skupnost v Sloveniji zaključena zgodba." Sedanji mufti v svojih nagovorih vernikom islamske skupnosti Đogića in člane Slovenske muslimanske skupnosti označuje za haridžite. Po Leksikonu islama Nerkeza Smailagića so bili haridžiti zgodnja verska sekta islama, ki niso priznavali kalifa. Bolj zgovoren je bil Malanović, ki zavrača vse obtožbe, ki jih je v knjigi na njegov račun izrekel Đogić. "Bog ne daj," je odvrnil na vprašanje, ali je res organiziral Đogićevo zamenjavo. Pravi,da se sam ne čuti dovolj odgovornega in močnega, da bi bil mufti, zato je bil vesel, ko je v skupnost prišel Đogić.
         "Spet negativno pišete o islamski skupnosti!" pa se je odzval Porić. Objavo knjige je označil za otročje dejanje osebe, ki ne ve, kaj želi v življenju. "Neresno je, da je Đogić objavil dokumente, ki so arhiv islamske skupnosti in jih je ukradel. Ne zasluži si, da je na čelu islamske skupnosti, zato je bil zaradi takih in podobnih dejanj tudi odstavljen." Pravi, da je knjigi veliko neresnic in dodal, da je mogoče tudi sam naredil kakšno napako, "kajti vsak človek se lahko zmoti". Izrazil je tudi skrb nad mojim pisanjem o islamski skupnosti v Večeru. "Osman Đogić je za nas končana zgodba, če ne bi mediji toliko pisalo o tem, se za to sploh ne bi vedelo in on sploh ne bi imel pomena." Grabusa pa da o knjigi že ne bom spraševala.

         "Osamosvojitev je nujna"

         V nasprotju z islamsko skupnostjo v Sloveniji je skupnost na Hrvaškem finančno povsem neodvisna od Sarajeva, prav tako reis ul ulema Cerić zgolj potrdi odločitev Zagreba, kdo bo zagrebški mufti. Kljub temu Đogić v knjigi trdi, da je Cerić na saboru Islamske skupnosti BiH maja leta 2002 želel na nek način spodkopati zagrebškega muftija Ševka Omerbašića, kar pa mu ni uspelo, saj so se na njegovo stran postavili hrvaški člani sabora. Da bi preverili resničnost navedb, smo poklicali Omerbašića, ki se je ob vprašanju, ali ga je reis res poskušal zamenjati, najprej glasno zasmejal, nato pa dejal: "Kako me bo zamenjal, če me tudi imenoval ni?!"
         O Đogićevih prizadevanjih, da bi se muslimani v Sloveniji odcepili od Sarajeva, pove, da se Zagreb v to ne želi vpletati, da je to stvar tukajšnjih muslimanov. "Če je Slovenija suverena država, bi tudi islamska skupnost morala biti samostojna. Ne vem sicer, kaj o tem meni mufti Grabus, vendar če želi islamska skupnost v Sloveniji, ki je v EU, biti odločujoči faktor muslimanov v Sloveniji, je osamosvojitev nujna. Kajti če nisi finančno neodvisen, tudi politično in idejno ne moreš biti," pravi Omerbašić in se vrne v leto 1995. "Po vojni so se začeli pogovori o tem, kakšni naj bodo odnosi med islamskimi skupnostmi na območju nekdanje Jugoslavije. V Sarajevu so se zavzemali za ohranitev odnosov, kot so bili pred vojno, ko smo bili pod Sarajevom, a smo na Hrvaškem odločno rekli 'ne', kajti na tukajšnjem prostoru so nastale nove okoliščine, nove države." Omerbašić je prepričan, da so se odločili pravilno. "Sami odločamo, kaj bomo delali in kako, in nikomur ne dovolimo, da bi nam dopovedoval, da potrebe tukajšnjih muslimanov pozna bolje od nas. Biti musliman v Sloveniji ni enako kot biti musliman v Bosni ali na Hrvaškem. Razlikujemo se v mentaliteti, vendar nekateri odločujoči ljudje v Sarajevu tega ne želijo dojeti," je prepričan mufti Omerbašić, ki meni, da je tudi za Sarajevo verjetno veliko olajšanje, da jim ni treba finančno pomagati Zagrebu. S Sarajevom si delijo le skupne praznike, glasilo, v katerem so objavljene vse odločitve pristojnih organov, reis Cerić pa ima na Hrvaškem tudi primat duhovne avtoritete.
         O Đogiću Omerbašić pravi, da bi se moral finančno osamosvojiti že na začetku svojega mandata in na tej podlagi izgraditi islamsko skupnost, ne pa da je pristal na prejemanje plače iz Sarajeva.

         Misli:
         "Zaustavite, izlazim je Đogićev opis njegove odstavitve"
         "Bivši mufti je prepričan,da bi slovenski muslimani morali biti samostojni. Kot so hrvaški."
         "Đogić je za njegove naslednike končana zgodba."

ImageUrška Mlinarič,
novinarka Večera

(Članek je objavljen v Večerovi ediciji 7D koncem novembra 2006)




  Napiši prvi komentar

Samo registrirani uporabniki lahko pišejo komentarje.
Prosim, prijavite se ali registrirajte.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Nazaj
//skripta za piskotke